Zündapp en ons milieu.

Onze tweetakt machines liggen de laatste tijd negatief onder het vergrootglas van maatschappij en media. Bijna altijd komt de blauwe walm en de milieu verontreinigende uitstoot aan de orde. Het is een discussie die wij met de huidige brandstoffen niet kunnen winnen, ook al mengen wij 1 op 50 of nog minder met de hoogste kwaliteit oliën.

We kunnen dit in 2023 beter regelen en ook veel schoner. Dé oplossing voor een drastisch lagere uitstoot door tweetakt motoren van benzeen, tolueen en andere vervuilende en kankerverwekkende stoffen is al circa 30 jaar beschikbaar.
Het antwoord is Alkylaat benzine.

  • Wat is Alkylaat?
    Er zijn maar enkele raffinaderijen op de wereld die in staat zijn om de hoogzuivere alkylaat brandstof te produceren. Van alle aardolie producten is alkylaat één van de schoonste soorten die kunnen worden geproduceerd. Gewone benzine bestaat uit 350 toegevoegde componenten en Alkylaat benzine uit slechts 10.
    Alkylaatbenzine is daardoor 99% schoner dan gewone benzine. Gewone benzine bevat schadelijke koolstofmonoxide en koolwaterstoffen met daarin zwavel, benzeen, tolueen en aromaten. Met name de benzeen is hoog kankerverwekkend en kan leukemie veroorzaken.
    Aromaten kunnen zenuwschade veroorzaken.
    Blootstelling hieraan moet zo veel mogelijk worden voorkomen, maar dit is bijna niet te vermijden tijdens oldtimer toerritten en evenementen. Lees je nog verder? Het is tot nu toe geen opwekkend verhaal..
  • Ouderwets smeren is niet handig.
    Waarom houden sommige oldtimer liefhebbers toch vast aan dat vette smeren van de brandstof? 1 op 25 smeren is niet meer van deze tijd en is weggegooid geld. De verbrandingswaarde van de benzine, en dus de prestatie van je motor, daalt zelfs door te veel mengolie.
    Het veel gehoorde argument “vroeger deed ik dat ook” is de grootste struisvogel politiek ooit. Als je er iets van zei, was de reactie vaak: “ik kijk toch niet achterom”. Als je 1 op 25 mengt, omdat je bang bent voor een vastloper, dan heb je je motor niet goed voor elkaar. Een bijna te verwaarlozen koolaanslag op zuiger en uitlaat bij Alkylaatgebruik is ook mooi meegenomen.
    Een rondje langs diverse oldtimer bromfiets fora leert dat Alkylaat met goede ervaringen gebruikt wordt in diverse cilinder set-ups, ook de hoogtoerige. Dat kan geen verrassing zijn, aangezien diverse typen motorzagen circa 14.000 tpm draaien.

Wil je meer voor het milieu betekenen, dan zou je dus kunnen overstappen op de Alkylaat brandstoffen. Deze zijn er ook reeds voorgemengd met volsynthetische olie in 1 op 50.
Ze zijn 99% schoner en ook betrouwbaar in het gebruik, omdat ze niet verouderen, zoals huidige benzines dat wel doen.
Er zijn clubleden die voor de winterstalling hun benzinetank helemaal vol doen met Alkylaatbrandstof. Hun motor zal hierdoor makkelijker starten aan het begin van het toerseizoen.

Ervaring.
Tijdens de bromfietsreis naar het zuid Duitse Sigmaringen in 2017, waar het evenement Zundapp100 werd gehouden, reed een clublid de hele reis op Aspen 2T Alkylaat brandstof. Met volledige bepakking, vol gas de B500 Schwarzwaldhochstraße op en weer volgas naar beneden, gaf zijn Zündapp 515 met licht getunede cilinder geen krimp en draait nu ook als een zonnetje, klaar voor een trip naar de Harz komende zomer.
Het is wetenschappelijk en proefondervindelijk bewezen dat alkylaat benzine de redding kan zijn voor veel van onze Zündapp brommers en motoren. Bijna alle Zündapps staan in de wintermaanden lang stil. De beperkt houdbare Euro95 en Super98 benzine is langzamerhand zodanig van samenstelling veranderd, dat die schadelijk is voor onze Zündapp pakkingen, slangen, carburateurs, tanks, plastics, het inwendige van de motor en nog veel meer.

Bewustwording.
Het wordt echt tijd dat we bewuster worden, want de situatie met onze huidige brandstof wordt er beslist niet beter op en geliefd zijn we in de ogen van onze medeweggebruikers ook al niet.
Rond 2020 moet er zo’n 20 procent alcohol in benzine zitten. Een belangrijke eigenschap van alcohol is dat deze sterk hygroscopisch is; het onttrekt waterdamp aan de lucht. Met andere woorden: wie deze benzine lang genoeg in de tank laat staan, houdt automatisch een steeds groter deel verzuurd water in zijn tank over. Hoe ziet jouw Zündapp tank er van binnen uit?

De uitlaatgassen van tweetaktmotoren (bos- en tuinbouwmachines) en dus de meeste klassieke bromfietsen, zijn zo schadelijk, dat het in de Scandinavische landen verboden is om nog langer ‘pompbenzine’ in kettingzagen, bladblazers en gazonmaaiers te gebruiken. Ook in Nederland verbiedt de ARBO wetgeving nu al het gebruik van ‘gewone benzine’ in deze apparaten. Het lijkt een kwestie van tijd dat deze maatregel ook voor de bromfiets tweetakt motor gaat gelden. Natuurlijk is de schadelijke uitstoot van cruiseschepen, koopvaardij en het vliegverkeer gigantisch veel hoger dan onze Zündapps, maar een goed milieu begint toch bij jezelf.

De Prijs.
Een nadeel van de alkylaat benzine kan de prijs zijn; alkylaat brandstof is ruim twee maal zo duur als Euro-brandstof. Dat is wel een dingetje. Door meer aandacht te geven aan deze brandstof én samenwerking te zoeken met andere bromfietsclubs kunnen we wellicht iets aan deze prijs doen. De ZVC is bezig met andere bromfietsclubs om een samenwerkingsverband op te bouwen over dit onderwerp. Heeft uw club belangstelling? Schrijf dan een mail naar info@zundappveteranenclub.nl
Door de vele soorten gebruikte mengolie en euro benzine is het niet mogelijk een rechtvaardige vergelijking te maken.
Door marktwerking kan de prijs ook nog variëren.

Voortaan dus alkylaatbenzine in de tank? Zoals altijd een kwestie van keuzes, maar het milieu, uw Zündapp en uw mede weggebruiker zullen u dankbaar zijn.