Kreidler is een historisch Duits merk van motorfietsen en bromfietsen. De bedrijfsnaam was Kreidler Fahrzeugbau, Stuttgart, later Kreidler-Werke GmbH, Fahrzeugwerke, Stuttgart-Kornwestheim.
Het bedrijf werd in 1888 opgericht door Anton Kreidler, voor de productie van telegraafdraad, elektrische kabels en halffabricaten. Pas in 1950 bouwde Kreidler de eerste bromfietsen.
Deze machines hadden zonder uitzondering een 50cc-tweetaktmotor, vaak met liggende cilinder. In 1956 verscheen ook een scooter. In 1957 kwam de beroemde Kreidler Florett-bromfiets op de markt. Dit model, dat eigenlijk als lichte motorfiets werd uitgebracht, zou een groot succes worden. Zelfs toen het met de bromfietsmarkt bergafwaarts ging, groeide Kreidler.
Een website over Kreidler vindt U bij: Maarten’s Kreidler site
ChatGPS zegt over Kreidler:
De Kreidler bromfiets is een iconisch voertuig dat een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis van motorvoertuigen in Europa. Hieronder volgt een overzicht van de geschiedenis van de Kreidler-fabriek en haar producten:
Oprichting en Beginjaren
1903: Kreidler werd opgericht door Anton Kreidler in Kornwestheim, Duitsland. Het bedrijf begon als een producent van draad en kabels.
Na de Tweede Wereldoorlog:
Door de toenemende vraag naar betaalbare transportmiddelen, schakelde Kreidler over naar de productie van motorvoertuigen.
De Eerste Bromfietsen
1950: Kreidler introduceerde zijn eerste bromfiets, de Kreidler K50. Dit was een lichte motorfiets met een 50cc tweetaktmotor.
De K50 viel op door zijn robuuste constructie, betrouwbaarheid en eenvoudige bediening. Dit maakte de bromfiets populair bij jongere bestuurders en arbeiders.
Succes in de Jaren ’60 en ’70
Kreidler werd al snel een van de meest populaire bromfietsmerken in Europa, met name in Duitsland, Nederland en België.
Het merk stond bekend om zijn sportieve en innovatieve ontwerpen, zoals de Kreidler Florett:
De Florett, geïntroduceerd in 1957, was een zeer succesvolle 50cc bromfiets met een topsnelheid die hoger lag dan de meeste concurrenten. De Florett werd geliefd vanwege zijn betrouwbaarheid en uitstekende prestaties.
Motorsport en Records
Kreidler was actief in de motorsport en behaalde grote successen:
In de jaren ’60 en ’70 domineerde Kreidler de 50cc-klasse in de wegracerij.
Kreidler-rijders, zoals Jan de Vries en Henk van Kessel, behaalden wereldkampioenschappen.
Kreidler vestigde meerdere snelheidsrecords, wat het merk extra prestige gaf.
Concurrentie en Neergang
Jaren ’80: De opkomst van goedkopere Aziatische merken zoals Honda, Yamaha en Suzuki zorgde voor toenemende concurrentie. Deze merken produceerden bromfietsen en scooters die vaak goedkoper en moderner waren.
Tegelijkertijd werd de vraag naar bromfietsen in Europa minder, mede door veranderende wetgeving en de groeiende populariteit van auto’s.
Faillissement en Heropleving
1982: Kreidler moest de productie stopzetten en ging failliet. De naam “Kreidler” werd verkocht aan andere bedrijven, die nog enkele jaren bromfietsen onder de merknaam produceerden.
In de jaren daarna werden Kreidler-bromfietsen meer een nicheproduct. De originele voertuigen werden echter populair onder verzamelaars en liefhebbers.
Huidige Status
Tegenwoordig is Kreidler een merk dat wordt gebruikt voor fietsen, e-bikes en lichte motorvoertuigen. Hoewel de originele fabriek niet meer bestaat, blijft de naam Kreidler een symbool van Duitse kwaliteit en innovatie.
Klassieke Kreidler-bromfietsen, zoals de Florett, zijn geliefde verzamelobjecten en worden vaak gerestaureerd door liefhebbers.
Kreidler blijft een belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van motorvoertuigen, met een erfenis die voortleeft in de herinneringen van generaties bromfietsliefhebbers.