• CENTRAL CLASSICS 2024

Tweetakt en milieu.

Meer dan 14 jaar geleden hield de landelijke Zündapp Veteranen Club al een pleidooi voor beter en verstandig mixen van olie en brandstoffen. Hieronder staat dit artikel; belangrijkste boodschap is niet rijker te mengen dan 1:50 (dus geen 1:40 of zelfs een 1:25 wat beslist onnodig en slecht voor motor en prestatie is).
Zie de tekst in de tijdgeest van begin 2008:

“Er gaat geen dag voorbij zonder dat we geconfronteerd worden met nieuws over ons milieu. Meestal zijn dat eerder negatieve items zoals over zure regen, de opwarming van de aarde, CO2 uitstoot, het smelten van de poolkappen, fijn stof e.d.
Ook het onderwerp van onze geliefkoosde hobby, de motoren en brommers, is de laatste tijd een paar keer in het nieuws geweest. De uitstoot van die gemotoriseerde tweetakt tweewielers zou de normen overschrijden. Sterker zelfs, bij een bepaalde test lag de uitstoot zo ver boven de meetbare waarde en verslikte het meetapparaat zich dusdanig dat het ziek diende afgevoerd te worden. Gelukkig spreken de resultaten van de door diverse instanties gemeten waarden elkaar zo grof tegen dat er vooralsnog geen zinnige conclusie kan getrokken worden.
Een tweetakt zal wel vervuilen, maar doet niet iedere verbrandingsmotor dat? Je kan op een zonnige zaterdagmiddag lekker een ritje maken met de Zündapp, ofwel met vrouwlief voor luttele Euro’s met het vliegtuig in Londen gaan shoppen. Wat is het meest vervuilend? Alles is relatief.
In bepaalde landen zoals Oostenrijk en Zwitserland wordt het een tweetakt al aardig moeilijk gemaakt en in Duitsland is het op bepaalde meren al verboden om met tweetakt buitenboordmotoren te varen. Het is een trend dat er steeds strenger wordt opgetreden tegen tweetaktmotoren om wellicht in een nabije, maar hopelijk verre toekomst dit type verbrandingsmotor compleet te verbannen.
Hoe lang dit nog duurt hebben de gebruikers van zo’n motor gedeeltelijk zelf in de hand. Er bestaat namelijk zoiets als een publieke opinie die kan wegen op het beleid ter zake. Het is voor ons dus belangrijk dat we de publieke opinie gunstig beïnvloeden. Hoe doen we dat? Het deelnemen aan beurzen en shows geeft heel wat positieve reacties, want wie heeft geen mooie herinneringen aan z’n jeugd in combinatie met brommers en dan nog in het bijzonder de Zündapps? Ook tijdens rondritten en uitstapjes worden dikwijls positieve reacties gesprokkeld, want wat is er nu leuker dan het droomobject uit je ver vervlogen jeugd nog in volle glorie te zien staan of zelfs rijden?

Helaas zijn er lieden die menen het plezier van anderen grondig te moeten bederven door een handeling te stellen die ten eerste compleet nutteloos is, ten tweede schadelijk is voor hun motor, ten derde schadelijk is voor het milieu en ten vierde een hoop ergernis en aversie ten opzichte van onze hobby geeft.
We hebben het hier over het overdadig smeren met tweetaktolie. Dikke stinkende walmen uitbrakende uitlaten verpesten het niet enkel voor achterop komende rijders, maar ook voor Jan met de pet of koppels met kinderen die met dichtgeknepen neus langs de kant van de weg staan of fietsen.
Waarom doen die lui dat toch? Te veel olie is als cholesterol in je bloed. De boel raakt binnenin zwaar vervuild, slipt snel dicht, de motor kan het teveel aan olie niet meer verwerken en levert daarom minder vermogen. Elk rookpluimpje uit de uitlaat is een teken dat er teveel olie bij de verbranding was. Elke rookpluim verpest het milieu drastisch en jaagt het publiek op de kast.
Op deze wijze wordt onze hobby onnodig vroegtijdig kapot gemaakt. De huidige moderne tweetaktolie kan in niets vergeleken worden met de olie die men tientallen jaren geleden gebruikte. De kwaliteit is zo superieur dat de mengverhouding t.o.v. vroeger drastisch kan worden aangepast.
Iedere dag scheuren nog vele liefhebbers vol gas met hun Zündapps over onze wegen zonder dat er wat kapot gaat door ontoereikende smering. Nochtans houden ze consequent een mengverhouding van 1 op 50 aan wat meer dan ruim voldoende is. Bij een KS 125 of 175 zou je bij constant vol gas gebruik nog naar 1 op 45 kunnen gaan en bij de oude Nürnberg modellen naar 1 op 35, maar meer smeren is eigenlijk moorddadig en totaal nutteloos. Gebruik een goede synthetische olie en meng zelf je brandstof. Bij een pomp ben je nooit zeker van de mengverhouding of de kwaliteit van de tweetaktolie.
Consulteer desnoods een specialist.
Verpest het niet voor jezelf en andere liefhebbers, zodat we samen nog lang van onze hobby kunnen genieten.“