De zomer van 2023 is een boeiende en levendige periode voor de oldtimer bezitter. We gaan er zo veel mogelijk op uit met onze passie en ondertussen spuit de media alle nieuws over de komende Kamer verkiezingen in november over ons uit. Alle politieke partijen zijn al druk bezig om hun lijsttrekkers in de kijker te spelen om kiezers voor hun partij te winnen.
Grote vraag is natuurlijk welke partij het meest behoudend is voor onze klassiekers. Ik bedoel met klassiekers niet uitsluitend onze Zündapps, maar al het oudere staal op meerdere wielen wat wij koesteren in onze schuurtjes, garages en bij grote verzamelaars.
Wat kunnen we verwachten na de komende Verkiezingen?
Traditie getrouw zullen de linkse partijen geen begrip hebben voor het oldtimergebruik voor recreatief gebruik. Die zullen daar geen boodschap aan hebben en er ongunstige voorwaarden en wetten voor gaan maken die slecht zijn voor onze passie.
Een uitzondering is de SP: die draagt mobiel erfgoed een warm hart toe, wil uniforme milieu zones en goede fiscale regelgeving voor het hobbymatig gebruik van klassieke voertuigen. Daar kun je wat mee.
De nieuwe combinatie PvdA/GroenLinks zal geen boodschap hebben aan onze oldtimers; mocht Timmermans de nieuwe lijsttrekker worden van deze combinatie, dan kun je er van uit gaan dat zijn Green Deal programma deel zal gaan uitmaken van het partijprogramma van de PvdA/GroenLinks. Dat betekent dat het klimaatfinancieringsplan van Europa, dat 1.000 miljard Euro kost, als een schaduw boven het Hollandse Kabinet zal hangen. Bezuinigingen op Ouderenzorg, Woonhuisvesting, Onderwijs, Infrastructuur etc zullen niet ondenkbaar zijn. Ook andere maatregelen die niet altijd gunstig zijn voor Nederland, zullen in de koffer zitten van Timmermans.
Maar eerst moet deze partijcombinatie nog voldoende stemmen krijgen.
De meeste rechtse partijen hebben een onderhandelbare mening over oldtimers, maar vooral tijdens de verkiezingstijd kan deze opstelling wel eens wijzigen.
Een handige graadmeter over hoe politieke partijen denken over de oldtimer is de stemming over het Amendement MRB zoals dat in november 2022 in stemming werd gebracht. De tekst van de ZVC website:
Tijdens de recente algemene beschouwingen van 22 september bracht Volt samen met de PvdA en GL een amendement in om de oldtimerregeling te schrappen. Dit zou betekenen dat vanaf 1 januari 2023 alle oldtimer-auto’s, motorfietsen, vrachtwagens en autobussen de volledige MRB moeten gaan betalen.
FEHAC heeft samen met ANWB, BOVAG en KNAC de leden van de Tweede Kamer benaderd met een stemadvies.
Tijdens de stemming op 10 november is dit amendement verworpen!
Voor: SP, GroenLinks, BIJ1, Volt, DENK, Fractie Den Haan, PvdA en PvdD
Tegen: D66, Lid Omtzigt, ChristenUnie, VVD, SGP, CDA, BBB, JA21, PVV, FVD en Groep Van Haga
(bron: Voortzetting van de STEMMINGEN (over het Pakket Belastingplan 2023, Fiscale Verzamelwet 2023 (36 107) en Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling digitale platformeconomie (36 063).
De tegenstemmers hebben kennelijk dus meer hart voor de oldtimer..