Tweede Kamer erkent oldtimers als duurzaam mobiel erfgoed!
Omdat oldtimers een zeer beperkte milieu-impact hebben door hun beperkte gebruik en zeer lange levensduur en oldtimers bijdragen aan cultureel erfgoed en circulaire duurzaamheid heeft Eerdmans van JA21 de regering verzocht bij de ontwikkeling van milieubeleid expliciet rekening te houden met het uitzonderingskarakter van oldtimers, en ze te erkennen en behandelen als duurzaam mobiel erfgoed.
De motie die Joost Eerdmans (JA21) op 27 mei 2025 indiende werd met 111 stemmen voor door de Tweede Kamer aangenomen.
Een mooi succes waar door de FEHAC hard aan gewerkt is.
Bron: fehac.nl
Motie-Eerdmans aangenomen: oldtimer behoudt uitzonderingspositie
Een strenger milieu- en mobiliteitsbeleid leek de oldtimer parten te gaan spelen. Met het recent aannemen van de Motie-Eerdmans, behoudt de oldtimer echter zijn uitzonderingspositie.
Vanuit gestelde Europese klimaatdoelen wordt het milieu- en mobiliteitsbeleid in Nederland steeds strenger. De angst was dat de oldtimer voortaan ook onder die striktere wet- en regelgeving zou vallen, met alle restricties van dien. Dat gevaar is inmiddels geweken, nu de motie van politieke partij JA21 is aangenomen. Deze zogenoemde ‘Motie-Eerdmans’ (genoemd naar JA21 partijleider Joost Eerdmans) stelt dat oldtimers een zeer beperkte milieu-impact hebben. Oldtimers rijden immers slechts een beperkt aantal kilometers per jaar, waarbij klassiekers vanwege hun lange levensduur bijdragen aan circulaire duurzaamheid, aldus de motie. Ook behoren oldtimers tot ons cultureel erfgoed.
Tijdloos behoud
JA21 reageerde online als volgt op het aannemen van de motie: “Klassieke oldtimers rijden weinig, gaan generaties mee en vertellen verhalen. Geen onzinnige regels meer voor liefhebbers en verzamelaars! JA21 beschermt dit cultureel erfgoed tegen overgereguleerd milieubeleid. Échte duurzaamheid zit in tijdloos behoud.”
Bron: knac.nl