Milieuzone en oldtimer bromfietsen.
In Nederland zijn er momenteel (red: 7 juni 2025) specifieke milieuzones van toepassing voor bromfietsen (en snorfietsen) in een aantal grote steden. Dus niet alleen uw Zündapp, maar voor alle merken oldtimer. Dit staat los van de milieuzones die er ook zijn voor dieselauto’s en vrachtwagens.

Stieltjesplein-Rotterdam-2023 bron ZVC
De belangrijkste steden met milieuzones voor bromfietsen zijn:
-
Amsterdam: Sinds 1 januari 2018 geldt een milieuzone voor brom- en snorfietsen in de hele bebouwde kom van Amsterdam (met uitzondering van de dorpen in Landelijk Noord). Brom- en snorfietsen die voor 1 januari 2011 op kenteken zijn gezet, mogen hier niet meer rijden. Vanaf 1 januari 2025 wordt dit nog strenger: nieuwe brom- en snorfietsen moeten dan elektrisch zijn om in een groot deel van de stad te mogen rijden. Bestaande vervuilende voertuigen mogen nog doorrijden tot 2028 of 2030, waarna vanaf 2030 alle brom- en snorfietsen in de uitstootvrije zone elektrisch moeten zijn.
-
Den Haag: Sinds 1 december 2020 heeft Den Haag ook een milieuzone voor brom- en snorfietsen. Hier mogen brom- en snorfietsen van vóór 1 januari 2011 niet meer rijden.
-
Nijmegen: Vanaf 1 januari 2025 voert Nijmegen een milieuzone in voor brom- en snorfietsen in drie specifieke gebieden: het centrum, Hof van Holland en Heijendaal. Hier mogen brom- en snorfietsen met een bouwjaar van 2010 of ouder dan niet meer rijden. Vanaf 2028 mogen vervuilende brom- en snorfietsen de hele bebouwde kom van Nijmegen niet meer in; dan moet een brom- of snorfiets elektrisch zijn om hier te mogen rijden.
Algemene regels en uitzonderingen:
- Bouwjaar is cruciaal: Vaak is de Datum Eerste Toelating (DET) op het kentekenbewijs bepalend. Voertuigen van na een bepaalde datum (meestal 1 januari 2011) mogen in de milieuzones rijden.
- 2-takt vs. 4-takt: In sommige steden worden 2-takt motoren (die over het algemeen meer vervuilend zijn) eerder geweerd dan 4-takt motoren.
- Ontheffingen: Voor bepaalde voertuigen zijn ontheffingen mogelijk, bijvoorbeeld:
- Oldtimers: Brom- en snorfietsen van 30 jaar of ouder kunnen vaak een ontheffing krijgen, soms met beperkingen (bijvoorbeeld alleen in het weekend). Zie uw kentekencard voor de leeftijd van uw bromfiets.
- 4-takt bromfietsen van vóór 2011: Soms kunnen deze na een keuring een ontheffing krijgen.
- Elektrische voertuigen: Deze zijn over het algemeen vrijgesteld.
- Gehandicaptenvoertuigen.
- Hardheidsclausule*: In uitzonderlijke gevallen kan een ontheffing worden aangevraagd op basis van een hardheidsclausule.
- Controle en boetes: Gemeenten controleren dit vaak met camera’s die kentekens aflezen, maar ook door politie en handhavers op straat. Een overtreding kan leiden tot een boete (vaak rond de €75,-, plus administratiekosten).
Belangrijk advies voor Zündapp-rijders:
Aangezien uw Zündapp ongetwijfeld ouder is dan de genoemde data, is het van groot belang dat U de specifieke regels van de gemeente waar U rijdt, controleert. Een Zündapp zal in de categorie ‘oldtimer’ vallen, wat in veel steden ontheffingsmogelijkheden biedt. Echter, de voorwaarden (bijvoorbeeld het aantal dagen per jaar dat je mag rijden) kunnen per gemeente verschillen.
De website milieuzones.nl en de websites van de betreffende gemeenten (Nijmegen, Amsterdam, Den Haag) zijn de beste bronnen voor de meest actuele en gedetailleerde informatie.